T. Fővárosi Ítélőtábla, mint
másodfokon eljáró bíróság.
Hiv.szám: 2.Pf.20.969/2006.
Dr. Ádám György
felperes, ügyvéd, a Metes György alperes ellen, személyhez fűződő jog
megsértése miatt benyújtott fellebbezésemhez, fellebbezés kiegészítésemhez
és három tanulmányom 2006. október 30-án továbbított közlésemhez, az alábbi
b e a d v á n y
t
terjesztem elő:
Csatolom F/1. alatt
„Egységes és kétséges igazságszolgáltatás” című jogtudományos szakkönyvem
(Révai Digitális Kiadó. 2005.) néhány részletét bizonyítékul.
I.
Amit ebben a
szakkönyvben az elmúlt évben írtam, arra újabb bizonyíték dr. Pataki Árpád
2006. június 1.-én hozott – és fellebbezés alatt álló – „ítélet”, továbbá a
2006. október 5-én hozott „ítélet kiegészítés” tárgyában hozott jegyzőkönyvi
„végzés”.
Ez a két írás
kétségtelen bizonyíték arra, amit a mellékelt jogtudományos szakkönyvemben
állítottam: a bíró – amennyiben ugyan azon tényállásról folyamatosan hoz
határozatot – már nem tárgyilagos, hanem elfogult korábbi határozatai
folytán. Ezért – ha jogellenesen döntött – nem igazságos, tárgyilagos
határozatot hoz, hanem saját jogellenes nézetei alapján „dönt”, az újabb
eljárásban.
Erre két idézet
félreérthetetlenül rámutat „bírói gyakorlat” ítéletbe való „beépítése”
esetén:
a.)
„Mi okozza ezt a zavart (káosznak is
nevezhetném)? Szerintem – EGYÉRTELMŰEN – az, hogy a független, pártatlan,
csak a törvénynek alárendelt bíróságok – „fű alatt” – egy olyan másik
feladatot is kaptak, amelyben már nem függetlenek, nem pártatlanok és már
nem csak a törvénynek vannak alárendelve. Kétségtelen tény, hogy a bíróságok
a már meghozott – és mindenkire kötelező – ítéleteikkel beléptek az
ÉRDEKELTEK TÁBORÁBA.” (45. oldal utolsó előtti bekezdés)
b.)
„Ez a tény teljesen nyilvánvaló: aki egy vitás
kérdésben – alapos és sokoldalú megfontolás alapján – az örök emberi
természet tudatos és tudatalatti gondolkodásában, érzésvilágában, hiteles
személyiségére apellálva, egzisztenciálisan, emberi mivoltában – abban
válik érdekeltté, hogy az általa kimondott tétel (álláspont, vélemény,
határozat, ítélet, stb.) a jövőben is ilyen tétel maradjon! (46. oldal 2.
bekezdés)
Mellékelt könyvemben
részletesen bizonyítom, hogy a korábban hozott határozatok a bírót
megfosztják attól, hogy racionálisan döntsön, határozatát nem a ráció, hanem
az emóció „diktálja”.
Dr. Pataki Árpád –
mielőtt 2006. június 1.-jén a keresetem tárgyában ítélkezett – korábban
negyvenkét felperes keresetét utasította el azonos tényállásnál. Ez olyan
mértékben befolyásolta „érdekvilágát”, hogy képtelen volt tárgyilagosan
határozni. Ítélete tartalmilag eltér az előző negyvenkét felperes
keresetének elutasításától (ezt már részletesen kimutattam), csak egy tény
maradt meg: a kereset minden áron való elutasítása (ha máshogy nem,
szofisztikus indokolással).
II.
Véleményem szerint annak, hogy a bíróságokon
témakörökhöz meghatározott bíróságokra szignálnak, sok előnye (bíróknak
témákra szakosodása) mellett végzetes hátrányai is vannak, amit a bíróság
vezetői eddig nem vettek figyelembe. Remélem, ez változni fog.
Ez a bíróra szignálási
„gyakorlat” csakis a bíróságoknak kedvez (könnyebb az „ítélkezés”) de
kétségbeejtően rossz az igazát kereső állampolgár számára, akinek az a
véleménye, hogy a „kialakult bírói gyakorlat” törvénysértő, viszont a
bíróság által kialakított „csapdából” nem képes kimenekülni. Ezt a bíróságok
vezetőinek kellene megoldani a bíróra szignálás állandó változtatásával: ez
az alkotmányos eljárás (Alkotmány 2. § (1) bekezdése és 57. § (1)
bekezdése). A bíróságokra kerülő ügyek 95 %–a egyszerű, nem igényel a
speciális szakmára külön felkészült bírót, elég az általános bíróra kötelező
ítélkezési szakképesítés. Ha mégis „külön szakértelmet kívánó” bíróságra
szignálás történik, ezt a szignálásra jogosult vezetőnek külön indokolnia
kell, minthogy eltér a bíró teljes tárgyilagosságot követelő rendszerétől.
Ehhez a következő megjegyzést fűzöm: „a bíróságok szervezetéről és
igazgatásáról” szóló 1997. évi LXVI. törvény (Bszi. tv.) 11. § így
rendelkezik:
„11. § (1) Senki sem vonható el törvényes bírájától.
(2) A
törvény által rendelt bíró az eljárási szabályok szerint a hatáskörrel és
illetékességgel rendelkező bíróságon működő, előre megállapított
ügyelosztási rend szerint kijelölt bíró.
(3) Az
ügyelosztási rendet - a bírói tanács és a kollégiumok véleményének
ismeretében - a bíróság elnöke határozza meg, legkésőbb a tárgyévet megelőző
év december 10. napjáig.
(4) Az
ügyelosztási rend tartalmazza, hogy az adott bíróságon milyen összetételű és
számú tanácsok működnek, a bírák, illetve a tanácsok melyik ügycsoportba
tartozó ügyeket intézik, akadályoztatásuk esetén ki jár el helyettük, az
ügyek elosztására melyik bírósági vezető jogosult, továbbá, hogy az ügyek
elosztása milyen módon történik. Az ügyelosztási rendnek a tárgyalási
tevékenységet folytató bírósági vezetők által tárgyalt ügyek körét és az
ezekre vonatkozó elosztási módot is tartalmaznia kell.
(5) Az
ügyelosztási rend kialakítása során figyelembe kell venni az ügyek
jelentőségét, munkaigényességét, az ügyérkezés statisztikai adatait,
emellett törekedni kell az arányos munkateher megvalósítására is.
(6) Az
ügyelosztási rendet az érintettekkel haladéktalanul ismertetni kell és a
bíróságon, a felek által is hozzáférhető helyen ki kell függeszteni.
(7) Az
ügyelosztási rendtől az eljárási törvényekben szabályozott esetekben,
illetőleg igazgatási úton a bíróság működését érintő fontos okból lehet
eltérni.”
A bírók „ügyelosztási rendjét” a törvény – a
bírói tanács és a kollégiumok véleményének ismeretében – a bíróság elnöke
határozza meg. Sajnos az „ügyelosztási rend” törvénnyel szabályozott rendjét
az arra illetékesek félreértelmezik, vagy félre-magyarázzák. Az idézett 11.
§ ugyanis sehol nem írja elő, hogy TÉMAKÖRÖK szerint kell az ügyek
elosztási rendjét kialakítani, csupán ügycsoportokra tartozó ügyek szerint.
Az a törvényi tényállási előírás, amely szerint az „ügyelosztási rendnek a
tárgyalási tevékenységet folytató bírósági vezetők által tárgyalt ügyek
körét és az ezekre vonatkozó elosztási módot is tartalmaznia kell” (4)
bekezdés utolsó mondata) nem arra utal, hogy az „ügyelosztási rendnek” azt
kell alapul venni, miszerint az adott bírók (bírósági tanácsok) témakörök
szerinti szignálása lenne az egyik szempont a bírósági vezető számára. Ez
szofisztikus félremagyarázás.
A Bszi. tv. 11. § indokolása ezt a
félremagyarázást lehetetlenné teszi. Az indokolás: „A 11. §-hoz A
törvény e §-ában fogalmazza meg a törvényes bíróhoz való jogot, az
ügyelosztási tervvel összefüggésben. A hatályos Alkotmány ugyan kifejezetten
nem mondja ki a rendkívüli bíróságok felállításának tilalmát, de nem is
engedi meg, hiszen az Alkotmány 45. § (2) bekezdése csak a külön bíróságok
létesítését engedi meg. A fejlett nyugati államok többségében az alkotmányok
a rendkívüli bíróságok felállításának tilalmául ellenpontként mondják ki,
hogy senki nem vonható el a törvényes bírájától. A törvény e kérdéskört
rendezi, amikor kimondja, hogy senki sem vonható el törvényes bírájától. Ez
azt jelenti, hogy az ügyben az eljárási szabályok szerint hatáskörrel
rendelkező bíróság járhat el, tehát illetéktelen beavatkozásra nem kerülhet
sor Az ítélkező bírónak az ügy intézésére kijelölése - másként fogalmazva,
az ügynek a bíróra szignálása - pedig az előre megállapított ügyelosztási
rend, terv szerint történik. Az ügyek kiosztásának rendje meghatározott
időtartamra és valamely egységes, objektív szempont - pl. az alperes neve,
vagy a bíróság illetékességi területének felosztása - alapján nyer
meghatározást. Ettől a törvény szerint csak az eljárási törvényekben írt
esetekben (pl. a bíró kizárása miatt) vagy igazgatási úton a bíróság
működése szempontjából fontos okból (pl. a bíró betegsége, ügyhátralék stb.)
lehet eltérni.”
Az indokolásban tehát szó sincs a bírókra
témakör szerint szignálásról. Az a „bírói gyakorlat” alkotmányellenes és
méltatlan egy EU-hoz csatlakozott, független demokratikus jogállam
ítélkezéséhez, inkább hasonlít a középkori inkvizitórius eljárásra, minthogy
határozatot hozó bírót a perben érdekelté teszi, az egyik fél javára,
a másik fél ellen, teljesen függetlenül attól, hogy melyik félnek van – de
jure – igaza.
Az én két perem története – ez a „sors iróniája” –
iskolapéldája annak, hogy mit jelent a „témakör” szerinti bíróra
szignálás és mit eredményez az, ha ettől a szignálásra jogosult egyszer
eltér: a PKKB 2003. július 1.-jén hozott 20.P.85.346/2003/10. ítélete
történelmet írt.
Kérem mindezt az ítélethozatalnál figyelembe venni.
Budapest, 2006. november 28.
dr. Ádám György
felperes, ügyvéd
mellékelve:
F/1. alatt jogtudományos
szakkönyvem néhány részlete
F/2. alatt a Fundamentum 2006. évi
3. száma 99-103. oldal
Fleck Zoltán tanulmánya: „Egy
indítvány szándékai”.
T. Fővárosi Ítélőtábla,
mint másodfokon eljáró bíróság.
Hiv.szám: 2.Pf.20.969/2006.
b e a d v á n y a
Dr. Ádám György felperes, ügyvédnek,
a Metes György alperes ellen, személyhez fűződő jog megsértésének bírósági
megállapítása tárgyában,
amelyben a bírók elfogultságának egyes eseteit, elemzi, a per elsőfokú
bíróságának példája nyomán.
A
jelen beadványomat megküldöm a Legfelsőbb Bíróságnak és az Országos
Igazságszolgáltatási Tanácsnak, tudomásul vétel céljából.
|